Toen droomde ik nog

 

Dat waren 30 jaren voetballen voordat ik Knvb scheidsrechter werd , Onder deze voorzitter kwam ik op de bank te zitten bij vv Zeddam 1 , Ik was keeper geworden in het 3e elftal bij vv Zeddam , Met de sponsor '' De Waag '' Ik werd gevraagd om op een doordeweekse avond in het 2e te keepen van vv Zeddam. Het ging hier om een wedstrijd tegen het 2e elftal van sv Babberich , Het 1e team van sv Babberich speelde in deze tijden betaald voetbal in de vorm van een onkosten vergoeding en het 2e team deze avond was goed bezet met 1e elftal speler , Die zondags op de bank onder andere zaten, De scoutingen van jeugdige voetballers vonden deze tijden alleen maar plaats bij vv Zeddam als er jeugd opstond , Ik was bij voorbaat kansloos, want het moment is er wel geweest dat ik gevraagd ben, We werden 2 keer kampioen met de C1 (Nu 013) en van hier uit ging een mede speler naar de Graafschap toe , Ondanks mijn gebreken bleef ik gewoon mee doen en probeerde sportief mogelijk zo hoog mogelijk te eindigen elk jaar , Ik had een puike wedstrijd gekeept tegen sv Babberich 2 en naar afloop word ik benaderd door de trainer en of leider, Ik was een jaar of 19 geloof ik ,Hier bleef het bij , maar de aankomende zondag zat ik op de bank als reserve keeper van Zeddam 1 , Der was geen eens een reserve shirt voor een doelman en de sponsor Willy Kremer , Liet speciaal hiervoor een reserve shirt maken, Ik speelde in de ochtend bij het 3e elftal en in de middag zat ik bij het 1e op de bank ,Wij hadden als 3e team een Disco competitie en speelde rond het middag uur onze wedstrijden, Hierdoor kon ik niet thuis eten En waren het Annie en Henk , Die me dan een kopje soep aan boden , Ik trainde twee keer per week en werd hiermee gelijk van de straat gehouden, Ik spaarde mee voor jet jaarlijkse weekendje uit met het 1e elftal En zo gingen we naar Drenthe toe een weekendje Dwingeloo , Met fietsen van de plaatselijke fietsen maker in een herberg met een klein zaaltje erbij en stapel bedden om in te slapen, Ons eigen tap installatie erbij en een paar fusten bier Een weekend vol plezier, In de Discotheek Number One zoals die in deze plaats heette , Nam ik een meisje vol op de mond , Het kon dus niet stuk allemaal , maar toen kwam het moment in de loop der jaren en of deze tijden dat de 1e keeper geblesseerd was en ik dit hoorde in het cafe, Zonder mij ook maar te hebben te benaderd vooraf, Ik dacht allemaal wel dat ik dit aan en was behoorlijk teleur gesteld, Ik besloot om mijn lidmaatschap op te zeggen en te stoppen met voetballen , Na een jaar ben ik weer begonnen en kwam bij het vijfde elftal terecht , Hier werden we gelijk in het 1e jaar kampioen , Ik had vooraf een weddenschap gemaakt om 2 bakken bier dat we niet meer dan 30 goals tegen zouden krijgen ,Het waren de 27 , Die bakken bier moet ik altijd nog krijgen, maar daar ging het niet om En dan word gelijk het hele team uit elkaar getrokken door spelers over te laten gaan naar hogere elftallen , Want dan valt er wat te halen sportief gezien , Ik werd vergeten ,Terwijl het jaar ervoor dit zelfde team meer dan 70 goals tegen kregen ,Ik ben later hogerop gaan voetballen ,Net zoals zei hogerop gingen voetballen ,Ik hoopte hiermee ook kampioen te worden ,maar ik kwam weer op de bank bij het 1e ermee te zitten En terwijl men al afgegleden was naar de beneden zone van de 4e klasse werd ik zomaar gevraagd of ik op de zondag in Kilder wilde keepen in het 1e elftal , Ik kon geen nee hier tegen zeggen en de eerste helft plukte ik nog een bal uit de kruising waardoor we met een 1-0 voorsprong de rust in gingen, Het juichen achter de goal daar ging ik van beven en dit werd in de 2e helft zichtbaar , Ik was er nog niet op voorbereid om in het 1e te keepen en de volgende dag staat er groot in de Gelderlander , De keeper maakte geen sterkte indruk, Dat was ook wel te verklaren, Alleen dit werd niet in de krant geschreven De trainer werd eruit gezet en Zeddam 1 degradeerde dit seizoen , Der kwam een nieuwe trainer het op volgende seizoen ,Van hem heb ik pas echt de kans gekregen En zo vertelde ik dat Mike van harte welkom zou zijn bij vv Zeddam als voetballer, Hij kwam hierdoor in Zeddam voetballen dit seizoen.

En weer bemoeide er zich mensen met voetballen , die zelf nog nooit een deuk in een pakje boter hebben geschopt, Zoals een goede kameraad wel eens zei , We gaan voor het kampioenschap stond er in de Gelderlander gesproken door een bestuurslid die zelf niet verder dan het 4e elftal is gekomen. 
Daar was zeker een teleurstelling toen we 4e werden en de nacompetitie mis liepen , De 1e beker wedstrijd scoorde Mike 6 keer in 1 wedstrijd , maar niet iedereen kon begrijpen waarom er iemand uit Lengel bij vv Zeddam kwam voetballen , Mike was een goede voetballer , Waarmee ik op links goed uit de weg kon , als linksbenige doelman , En Renato was een hele fijne man als trainer, Ik had niet verwacht dat ik 1e doelman zou worden, '' Jaap '' die gingen we missen toen hij met regelmaat tegen een hamstring blessure aan liep en door zijn werk koos hij ervoor te stoppen ermee, Het was niet te doen om steeds vanaf Utrecht terug te rijden en te trainen en voetballen. Sportief gezien werd het minder En men dag de oplossing te hebben door een nieuwe keeper in de goal te zetten ,Het seizoen erop, Renato, Jaap ,Mike en Bas , stopte er onder andere mee, Renato ging weer terug naar Dvc , Zijn club waar het voor hem allemaal begon, En Marcel Lukassen werd trainer in Zeddam . Ik had wel te kennen gegeven dat ik het eigenlijk niet meer wilde, maar op het veld staan en voetballen of trainen dat was toch een iets wat mij aan het hart lag , Ik accepteerde dit ook niet zomaar en ik vond het vreemd dat Marcel als hoofd trainer werd aangesteld , Het was toen zijn 1e club als trainer van een 1e elftal , Vv Zeddam heeft vele derbys gekend tegen Kilder en daar staat bijvoorbeeld nog een verloren promotie wedstrijd van op mijn netvlies , Men kon elkaar niet luchten of zien daar door en ondanks dat werd Marcel toch trainer van vv Zeddam , Best verwarrend allemaal geweest deze tijden , alsof je vijand ineens je vriend word 


Der was ook al een nieuwe voorzitter aangesteld en deze dacht over bepaalde dingen heel anders, maar op deze leeftijd moet je niet meer verwachten dat je bij een club als De Graafschap komt te voetballen ,Je bent dan al veel te laat ermee scout technisch gezien, Daarbij lopen die mensen niet op voetbalvelden zoals vv Zeddam ( Nu vv Montferland) Dit is een zeldzaamheid , En studenten kiezen ervoor om te gaan studeren op deze leeftijd, Waardoor je goede spelers ontnomen worden als 1e team.
Ik wilde des ondanks toch mijn 25 jaar on afbrekend vol maken, Die 1 jaar onder breking heeft er voor gezorgd dat ik helemaal opnieuw moest beginnen ermee en toen ik na het aanstellen van trainer Bas van Londen ,Besloot naar Azewijn te gaan hoefde ik nog maar 7 jaren vol maken.Nu alleen als Knvb scheidsrechter.
Voor iemand met zoveel beperkingen heb ik het niet slecht gedaan in de 37 jaar dat ik gevoetbald heb, Ook bij de scheidsrechter vereniging heb ik wel eens woorden gehad , maar al mijn rapporten waren goed waarmee ik ben beoordeeld door de Knvb , De spelregel avonden en thema avonden door stond ik ook gewoon en ik heb hier pas echt gezien wat er allemaal mogelijk is bij de Knvb , Als ik in goede gezondheid had geleefd en dan heb ik het nog geen eens over het voetballen , Dan had ik op kunnen klimmen tot docent en of trainer, Ik had assistent scheidsrechter kunnen worden of rapporteur en ga zo maar door , Ik heb er voor gekozen nou om na het uit reiken van mijn 25 jaar Knvb lid ermee te stoppen , Ik wilde dat speldje hebben , maar ik had al veel eerder ermee moeten stoppen en mijn tijd anders in vullen , En nu zie je mij niet meer op het voetbalveld , Ik kan niet brengen wat ik wil geven.En ik heb ook niet gekregen wat ik wilde hebben , Een huldiging in de sportkantine van vv Zeddam was zoiets 
Ouwe liefde roest niet , Daarom noemen we ons een echte Zeddammer , maar hoe zou het gegaan zijn als we zonder gebreken hadden geleefd , Dan had ik wel eens willen zien of ik nog steeds die mindere man was geweest op het hoogs haalbare niveau , Deze voorzitter gaf mij een mooie kans hiermee en ik zou adviseren als je de mogelijkheid krijgt die hele Knvb opleidingen te doorstaan en diploma's en certificaten ervan te halen , De Knvb Maffia dat zijn de hoge mensen die beslissen , Die ook beslist hebben om dat 12,5 jarige speldje at te schaffen , Die goed zou fungeren bij studenten die op hun 5e of 6e beginnen met voetballen en stoppen op hun 18e doordat ze op kamers gaan om te studeren , Het zijn ordinaire bezuinigingen geweest die deze hebben weg gestreept en dit gebeurd niet alleen bij voetballen , maar bij vele verenigingen en of bonden , Zo denk ik er dus over, Ze zoeken het maar uit daarvoor worden ze betaald , Ook al heet deze onkosten vergoeding, Ik ben uit gespeeld ermee.

Vr gr van H.Bohmer

#Geen verdere rechten mogen aan deze blog ontnomen worden







Reacties

Populaire posts van deze blog

Vooral Uit het Boek rondom boven dorp en onder dorp Zeddam

Online boek '' Zeddam ''

Niemand doet de Mond open (De Bek)