Mijn Cafe tijden


 Mijn vader zei altijd , Bewaar dat geld toch en spaar wat voor wat moois , maar hier ging ik niet in mee.Ik was 12 jaar toen mijn moeder mijn mee nam naar het cafe een keer, Mijn moeder gaf me geld voor drinken en ik bestelde bij Boellie een biertje van dit geld , Onder het biljart probeerde ik deze op te drinken, want ik wist wel dat ik deze nog niet mocht nuttigen , Boellie dacht natuurlijk hij besteld dit voor zijn moeder en ineens stond mijn jongste Oom voor mij om mijn pilsje af te pakken , Hij sprak mijn moeder erop aan en hier bleef het verder bij. '' In de cafetaria er naast gingen we geregeld friet of een ijsje halen , De Wip-In heette deze cafetaria , Deze werd gedraaid door de kinderen van Boellie en elke keer als ik een gulden (Euro) in de eenarmige bandiet gooide dan kreeg ik de woorden , Als je er wat uit haalt dan wissel ik het niet in . Hiermee wilde ze zeggen, Blijf met je tengels van die bandiet af '' De eigenaar besloot om de zaak te verkopen , De kinderen wilden volgens zeggen alleen de cafetaria runnen en niet het cafe, Hierdoor was er geen opvolger . De zaak werd verkocht aan Geert & Anke Welling uit Rheden, Deze hadden voorheen een cafetaria in Nijmegen gehad die altijd goed gelopen heeft, We waren gelijk vrienden met elkaar en benieuwd erna hoe het er na de verbouwing er uit zou gaan zien, We hingen gelijk in het cafetaria , Waarop Jan , 1 van zijn vaste werknemers die hij mee had over laten komen vanuit zijn oude bedrijf zei, Als je je verveeld, dan ga maar vloerbedekking achter in de woonkamer eruit trekken, Over het geld in uurloon praten we later wel met de eigenaar over , maar dit komt vast goed '' Zo konden we mooi wat bijverdienen , Er werden zelfs jongeren van straat geplukt die in de cafetaria gingen werken , En aangezien ik al 16 was geweest ,Liep ik regel recht door naar het cafe om hier een biertje te drinken, De oude ronde bar had hij eruit gehaald , De wc en de keuken waren geheel opnieuw betegeld en de vloer was er nieuw in gelegd , Deze werd jaarlijks met de carnaval afgeplakt met kartonnen stukken zodat deze niet beschadigen zou. Er stond een flipper en gok kast , En een Biljart en Poule Biljart en der liepen veel jeugdige rond van mijn leeftijd en ouder die hier in het weekend of naar hun werk een biertje kwamen drinken '' Geert had een nieuwe geluid installatie er neer gezet met boksen door het hele cafe heen die behoorlijk hard muziek konden laten draaien, Op de vrijdag avond als het gezellig was en der een potje gekaart werd aan de stam tafel of bar, dan haalde die wel eens zijn koffertje met Nederlandstalige nummers te voorschijn en dan kon het akelig gezellig zijn tot in de late uurtjes , Hij kreeg ook eens in de zoveel tijd een nieuwe reeks aan cassette bandjes die hij huurde om bij de tijd te blijven met de top 40 muziek , De spaarkas avonden konden ook gezellig zijn, Elke week een klein bedrag sparen en hiermee kermis vieren , Hij had een goed lopende zaak in de begin jaren dat hij deze cafe en cafetaria runde, Het cafe was een bijzaak , Vooral de cafetaria liep goed , Aan de andere kant van Zeddam zat nog wel een Cafetaria , maar deze was onregelmatig open waardoor klanten er voor kozen naar '' De Waag '' Te gaan , Geert kon indirect zijn , maar dit vond ik juist het mooie aan hem , Hij kreeg eens een klant bij de cafetaria die klaagde dat er zo weinig patat had gekregen en dat die elders meer kreeg , Geert zei daarop, dan ga je vervolgens toch daar heen om patat te halen , Niet iedereen kon dit waarderen van hem , Der zat tenslotte nog een cafe in Zeddam , die zijn brood moest verdienen , maar dit was mijn stam kroeg in Zeddam , Ik heb dat altijd als vervelend beschouwd dat er concurerende horeca in Zeddam was, want ik heb met niemand verder problemen. Dit gebeurde door het concureren met elkaar , Geert sponsorde de voetballen en de A1 waarin wij speelde, We namen de tenu zelf mee naar het 3e elftal toe om hierin te voetballen , En Geert steunde ook de Jeugd activiteiten die in Zeddam werden gehouden met de vakantie week.

Hij bezorgde patat en frikandellen en ijs aan de kinderen vrijwel kosteloos, Zijn eigen kinderen deden hier ook aan mee zover ik me terug kan herinneren , De hond uit laten voor hem deed ik altijd als ik in het cafe zat en het druk in de cafetaria was., En als ik terug kwam dan kreeg ik als dank een glas bier van Geert '' Met de carnaval stond er zelfs een meter bier klaar voor aanvang van de optocht , De jongens en de meisjes waarmee we op de zaterdag avond naar de disco gingen, daar hadden we een wagen mee gebouwd , En het was verzamelen bij '' De Waag '' Om van daaruit de optocht te lopen.En carnaval te vieren , Geert zelf is ooit prins geweest in Rheden ,Dus hij weet wel wat carnaval vieren is , Ze stonden op de tafels en Biljart te dansen en een vaste groep uit Nieuw Dijk geloof ik , kwam jaarlijks hier de optocht bekijken. '' Bij de carnavals vereniging was Geert niet zo gelieft , Dit had onder andere ermee te maken dat 3 of vier cafes in het dorp zaten die er aan moesten verdienen, Dit verklaard ook waarom hij niet genoemd word op de Berghapedia , Het is maar net aan wie je het vraagt. 
Hij werd een loer gedraaid ermee, Toen ze een Azc plaatste 1 straat verderop in de Benedendorpsstraat in Zeddam. Met 200 a 300 bewoners , Ze stonden voor zijn cafetaria te bedelen om drugs en werden deze zelfde personen door de Douane en Marichaussee mee genomen, Daar bij werd aan de andere kant van het dorp waar nu de Horizon zit dit pand verkocht en was het wachten op concurentie die hem de das om zouden gaan doen. Hij heeft deze tijdelijk gehuurd om hiermee te proberen te voorkomen dat hij ten onder zou gaan , Uit eindelijk werd dit onder komen van hem niet winst gevend genoeg , waardoor hij beide zaken van de hand af deed en elders een nieuwe zaak ging openen.'' Hij zat er natuurlijk er ook mee dat ik in aanraking was gekomen met de politie en dat ik in 1997 1 jaar in de opname terecht was gekomen, maar de problemen waren toen nog niet duidelijk voor mij en de omgeving.

Der kwam een nieuwe eigenaar op , Roel en Pia Wielders, Ik hoopte dat alle cafees en klanten hiermee samen zouden gaan komen, maar toen hun zoon op de vuist ging tijdens de kermis op het Europa Plein was deze droom al snel vervlogen ,Daarbij zat aan de andere kant van het dorp een cafe en cafetaria die er ook nieuw erbij was gekomen, Hier liet ik mij alleen nooit zien op een zeldzaamheid na, Van vroeger uit werd er herhaaldelijk gevochten met elkaar in omliggende plaatsen en dan zou ik met deze jongen aan de bar gaan zitten , Ik hield me altijd afzijdig ermee en zorgde er wel voor dat ik hier niet bij betrokken werd, Ik had mijn eigen problemen en di waren meer dan genoeg , Ik bleef gewoon op me oude vertrouwde stekkie zitten en besloot zo onder andere te gaan biljarten hier, Ik werkte nog bij de Kringloop winkel in Doetinchem,Zo hielp ik ze aan een piano waarmee ze de open podiums konden onder steunen in muziek, Roel en Pia hadden een muzikale dochter die afgestudeerd was aan het conservatorium , Ze bracht in deze tijden haar eerste cd uit onder de naam IndyWheels , De carnavals vereniging liet in de eerste jaren de dolle maandag hier in het cafe houden, Precies groot genoeg om iedereen hier onder te brengen , maar dit cafe ligt niet bij iedereen in Zeddam door de geschiedenissen uit Zeddam , Wat er zich allemaal precies af gespeeld heeft weet ik niet, Daar ben ik te jong voor , maar men ontnam zo ons bijvoorbeeld ook een Graafschap West kampioenschappen er dor toen we kampioen waren geworden van Doetinchem en Omstreken C5 klasse, Der werd vooral met een borreltje op beslist in bestuurlijke gemeenschappen , Of dit nu Biljarten , Carnaval , Of een ondernemen vereniging was.Ik ga hier niet te ver op in,want ondanks ze er niet meer zijn kunnen sommige mensen nooit wat fout doen in hun ogen.
We hebben zeker geprobeerd het er het beste ervan te proberen te maken samen , We kregen trainingspakken voor het voetballen en gingen na de wedstrijden hier wat drinken , Roel hield van koken en voorzag de Douane in de avond uren van een warmte maaltijd , Hij kookte mosselpotjes op de vrijdag avond voor klanten , En toen we kampioen werden met het vijfde elftal van vv Zeddam , Hebben we hier drie dagen dit gevierd '' Ik vergeet de barbecue en spare ribs avonden te noemen.
En de kratten bier die in plaatst van het tap bier kwamen , Ondernemen hier in dit Cafe is niet gemakkelijk geweest en momenteel staat het weer te koop en of te huur. '' En al komt er weer een goed lopende zaak in , Mijn cafe tijden zijn voorbij , Ik heb nooit van een ander gedronken Anton , En ik weet precies wat je hiermee bedoeld, maar deze meneer heeft altijd zijn eigen biertje bekostigd , Daarbij zou ik met wat ik nu weet , Ook nooit meer die tijd over willen doen , Zoals mijn vader zei , Spendeer dat geld aan betere dingen dan in het cafe zitten. En dat is wat ik doe momenteel, En dat gaat niet vanzelf , Dit kost op zijn tijd best veel moeite , Ik heb de goede en slechte herinneringen aan over gehouden , Die niet allemaal uit te leggen zijn. Ik doe het met dit verhaal waarmee ik nog veel meer aan toe kan voegen als ik wil '' Je ziet het zo af en toe weer voorbij komen en dan denk je , Oja , Dat waren die tijden , waarvan ik de slechte dingen er tussen uit zou willen halen en deze voor goede in zou willen ruilen. Maar er zijn dingen die je niet meer herstellen kunt , Der mee leren omgaan is het beste advies die ik eens heb gekregen  '' Iedereen krijgt op 1 of andere manier '' Zijn dingen voor de kiezen ,Ieder huisje zijn kruisje '' Verstand komt met de jaren '' En ga zomaar door 



Geen verdere rechten kunnen aan deze blog ontnomen worden 

Geschreven door H.Bohmer

Je bent een echte Zeddammer als





Reacties

Populaire posts van deze blog

Vooral Uit het Boek rondom boven dorp en onder dorp Zeddam

Online boek '' Zeddam ''

Niemand doet de Mond open (De Bek)